tisdag 16 oktober 2012

Hasselnötsbröd som Månadens sötsak



Äntligen har jag ett bidrag till Månadens sötsak! Temat för oktober är FREDAG och den blogg som har kommit på idén är Söta saker. Mitt bidrag blir ett hasselnötsbröd som jag bakade första gången idag faktiskt. Anknytningen till temat blir att jag önskade att jag hade mer tid och ork i slutet av veckan att ställa mig och baka ett gott bröd och laga god mat. Nu låter det här som att jag klagar men det är inte meningen, det är bara lite önsketänkande. 
Såhär gjorde jag mitt bröd:

25 gram jäst
3 1/2 dl ljummet vatten
3 msk olja
1 tsk honung
1 tsk salt
en handfull grovhackade hasselnötter
3 1/2 dl rågsikt
3 1/2 dl vetemjöl

Lös jästen i vattnet. Blanda i alla andra ingredienser och arbeta till en smidig deg. Ev behövs lite mer mjöl. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek ca 40 min. Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp degen och vik runt den och forma till ett bröd som får jäsa under bakduk i 15 min på bakpappersklädd plåt. Pensla brödet med ljummet vatten och grädda sedan i ca 40 min i nedre delen av ugnen. Låt svalna på bakgaller. Väldigt gott med lite sylt eller bara som det är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar